NIEBIESKA FALA to bieg który posiada dwa podstawowe cele:
- zebranie środków finansowych dla wybranej placówki oświatowej.
- zwiększenie świadomości społecznej związanej z problemem autyzmu – przybliżenie objawów zaburzenia, wskazanie sposobów reagowania na nie, przybliżenie dostępnych metod i form terapii oraz edukacji.
Autyzm i inne zaburzenia ze spektrum autyzmu stanowią obecnie poważny i dość często spotykany problem. Osoby nim dotknięte, borykają się z zaburzeniami dotyczącymi trzech głównych stref rozwojowych: komunikacji werbalnej i niewerbalnej, relacji społecznych oraz zainteresowań i sposobu zabawy (dotyczy dzieci).
Objawy autyzmu są bardzo zróżnicowane, nie można w jednoznaczny sposób opisać zachowania osoby dotkniętej owym zaburzeniem. To co najbardziej rzuca się w oczy, osobom postronnym, nieznającym problemu to:
- problemy z komunikacją (np.: nieodpowiadanie na pytania, mowa niezrozumiała, inna melodia wypowiedzi, zupełny brak umiejętności komunikowania się i inne),
- problemy z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, unikanie go,
- zachowania nieadekwatne do sytuacji (wybuchy nieuzasadnionego śmiechu, płaczu, lęku, agresji),
- zachowania autoagresywne,
- upór, niechęć do zmian w przyzwyczajeniach i sposobach postępowania,
- nieumiejętność wyrażania emocji,
- niechęć do kontaktu cielesnego, do przytulania, bycia blisko drugiej osoby, nawet znaczącej,
- nieumiejętność podejmowania typowej zabawy z rówieśnikami, bawienie się w „dziwny”, powtarzalny sposób – tzw. zabawa stereotypowa,
- zachowania autostymulacyjne (uderzanie się, machanie rękoma, kiwnie, podskakiwanie, przyruchy, tiki itp.).
Dzieci dotknięte opisywanym wyżej zaburzeniem obecnie objęte są systemem opieki od najmłodszych lat. Mogą podjąć naukę w przedszkolach i szkołach specjalnych, integracyjnych lub/i masowych, w zależności od zakresu i intensywności występujących u nich zaburzeń. W placówkach tych korzystają z różnorodnych metod i form terapii autyzmu.
Problem autyzmu, dotyka nie tylko osoby „chorej”. Jest niesamowitym wyzwaniem dla jej rodziny. Dzieci z autyzmem wyglądają, jak inne dzieci, ale nie zachowują się jak one. Wzbudzają „zainteresowanie” na ulicy czy w innych miejscach publicznych. Niestety nadal świadomość społeczna dotycząca problemu pozostawia wiele do życzenia. Rodzice dzieci z autyzmem, często słyszą „co za niegrzeczne dziecko!!!” . Mierzą się z krytycznymi spojrzeniami, uwagami i komentarzami. Rodzice dzieci rozwijających się prawidłowo, nie zawsze przychylnie patrzą na integrację swoich pociech z dziećmi dotkniętymi autyzmem. Często nie ma możliwości wspólnej zabawy czy nauki.
W ramach pierwszego celu od początku działalności zebraliśmy środki finansowe na wyposażenie czterech placówek
- Przedszkole Integracyjne nr 91 „Bajka”,
- Szkoła Podstawowa 112,
- Zespół Szkół Specjalnych nr 101,
- Szkoła podstawowa nr 68,
- Przedszkole nr 116 “Kolorowe Nutki”,
- Szkoła Podstawowa Specjalna nr 107 im. Arkadego Fiedlera.
- Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Autyzmem będącej częścią Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. Z. Tylewicza